reklama

Študenti von, vaše veci nám zavadzajú! (Aj keď platíte)

Vyhodíme Vám veci bez Vášho vedomia a bude to Vaša vina! Aj taký je prístup niektorých ubytovacích zariadení pre študentov na Slovensku. Nečudujme sa, prečo čoraz viac mladých ľudí odchádza študovať a žiť do zahraničia. Žiaľ, v našej krajine ešte stále platí (a zrejme dlho bude) staré slovenské príslovie - Za dobrotu na žobrotu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)



Zážitok s úradnými postupmi v SR, ktorý ma nenechal chladnou, som sa rozhodla zverejniť a podeliť sa s vami o moje pocity mladej študentky, plnej nádejí, že raz sa určite všetko zmení aj v našej krajine, osoby plnej odhodlania za tieto zmeny bojovať. Pomaly strácam ilúzie, no tieto skúsenosti sú zároveň hnacím motorom k tomu, aby ľudia, ktorým záleží na spravodlivosti a serióznom prístupe k ľudskej bytosti a jej právam, zmenili svet k lepšiemu. Pretože tí, ktorým to je jedno, ho nikdy nezmenia.

List bezplatnej právnickej poradenskej službe:

Dobrý deň. Včera sa mi prihodila celkom nepríjemná vec, keď som prišla do ubytovacieho zariadenia KU v Ružomberku so zámerom odsťahovať sa z internátnej izby a ukončiť ubytovanie. Som študentka KU a zmluvu o ubytovaní som mala uzavretú od septembra 2007 do 30. 6. 2008. Včera, teda dňa 26. 6. 2008 som prišla na vrátnicu internátu, vypýtala som si kľúč od izby a vrátnička mi ho dala so slovami "Však tá izba je už vyprataná!". Nerozumela som, čo tým myslí a preto som išla pozrieť do izby, s myšlienkou, že si pobalím zvyšné veci, ktoré som tam mala (osobné veci - kozmetika, doklady, poznámky s učivom, finančný obnos, atď). Keď som však odomkla izbu, čakalo ma nemilé prekvapenie - izba bola vyprataná a moje osobné veci tam neboli. Išla som sa teda spýtať upratovačiek, čo to má znamenať, a tie mi ešte aj vynadali za to, že tam bol neporiadok (pričom ja som tam prišla so zámerom upratať a odsťahovať sa) a že veci mi dali do igelitky a zaniesli do kancelárie samostatnej referentky pre ubytovanie. Tak som teda šla za touto pani a spýtala som sa jej, kde sú moje veci, akým právom narušili moje súkromie a vnikli do izby, v ktorej som mala osobný majetok - pred uplynutím zmluvy o ubytovaní. V zmluve je presne stanovené, že mojou povinnosťou je odsťahovať sa do 30. 6. 2008. A pani referentka vydala príkaz izbu vypratať takmer týždeň pred dátumom ukončenia zmluvnej viazanosti bez toho, aby sa čo i len pozrela do mojej zmluvy. Týmto spôsobom nielen narušili moje súkromie, znehodnotili mi časť osobných vecí (keďže kuchynský riad i s nožmi pohádzali do jednej igelitky s ostatnými vecami, ako elektronika atd), ale ešte si dovolili usúdiť, ktoré veci už nepotebujem a vyhodili ich. Čiže som prišla o poznámky, ktoré podľa ich názoru nepotrebujem, ale pre mňa majú obrovskú hodnotu, prišla som o peniaze, osobné veci, kozmetiku atď. Keď som sa domáhala svojich práv v kancelárii, jediné čoho som sa dočkala, bolo, že mi asi 4 ľudia vynadali za to, že v izbe bol neporiadok, vypratanie izby odôvodnili tým, že "chystajú veľkú akciu a potrebovali voľnú izbu", a pani referentka sa mi "ospravedlnila" slovami že je to "AJ ich chyba" ... čiže asi chcela povedať, že aj moja. Obraciam sa teda na vás s prosbou, aby ste mi pomohli určiť, ktoré zákony SR pri takomto postupe porušili a ako mám v tomto prípade postupovať ďalej. Vopred veľmi pekne ďakujem.

Tento list som v elektronickej podobe poslala dňa 27.6.2008 na adresu bezplatnej internetovej právnickej poradne, odkiaľ mi do dnešného dňa (12.9.2008) neprišla žiadna odpoveď. Úprimne, nespoliehala som sa na to, že mi nejaká odpoveď niekedy príde, keďže je to celkom nepravdepodobné, aby mi v našej krajine niekto niečo poradil/vybavil ZADARMO, ak ho nepoznám, nie som jeho rodina, prípadne ho nepodplatím. Tak som teda počas prázdnin vo voľnom čase preštudovala zopár zákonov a tu ponúkam môj výber tých zákonov, ktoré podľa môjho názoru boli konaním ubytovacieho zariadenia voči mne porušené. Je to iba pohľad laika, neštudujem právo, no nedočkala som sa právnej pomoci, tak aspoň podľa zdravého úsudku som vybrala tieto, posúďte sami...

23/1991 Zb. DRUHÁ HLAVA
ĽUDSKÉ PRÁVA A ZÁKLADNÉ SLOBODY
Prvý oddiel
Základné ľudské práva a slobody
Čl.7
(1) Nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia je zaručená. Obmedziť ju možno iba v prípadoch ustanovených zákonom.

Čl.10
(1) Každý má právo na zachovanie svojej ľudskej dôstojnosti, osobnej cti, dobrej povesti a na ochranu mena.
(2) Každý má právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života.

Čl.12
(1) Obydlie je nedotknuteľné. Nie je dovolené doň vstúpiť bez súhlasu toho, kto v ňom býva. 

Čl.13
Nikto nesmie porušiť listové tajomstvo ani tajomstvo iných písomností a záznamov, či už uchovávaných v súkromí alebo zasielaných poštou alebo iným spôsobom, s výnimkou prípadov a spôsobom, ktoré ustanoví zákon. Rovnako sa zaručuje tajomstvo správ podávaných telefónom, telegrafom alebo iným podobným zariadením.

PIATA HLAVA
PRÁVO NA SÚDNU A INÚ PRÁVNU OCHRANU
Čl.36
(3) Každý má právo na náhradu škody, ktorú mu spôsobilo nezákonné rozhodnutie súdu, iného štátneho orgánu či orgánu verejnej správy alebo nesprávny úradný postup.

 Tento rok mi uz internát nepridelili. Nesmútim, práve naopak. Po mojej nepríjemnej skúsenosti by som tam už nechcela bývať, ani keby mi ho pridelili. Poníženie, hnev, bezradnosť a zúfalstvo mi budú pripomínať posledné chvíle v tomto ubytovacom zariadení. Následná ŽIADNA reakcia bezplatnej právnej poradenskej služby ma iba utvrdila v tom, že ešte veľa vody pretečie, kým sa systémy v našej krajine zmenia na efektívne a slúžiace občanom, na také, ktoré my sami definujeme ako nástroje pre správne fungovanie vyspelej spoločnosti... 


Anna Martausová

Anna Martausová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu